Mobile Health: behoefte aan een goed communicatieplatform

Ronald Zondervan

Ronald Zondervan, Collaboration specialist in Healthcare bij Cisco, vertelt meer over deze actuele en toekomstige behoefte in de mobile healthcare markt. Bekijk zijn interview:

Of lees hieronder het interview:

Wat ziet u als de belangrijkste ontwikkelingen in mobile healthcare?

Wat je nu ziet in de markt, is dat er behoefte is aan een heel goed communicatieplatform om informatie met elkaar te kunnen delen en elkaar te kunnen bereiken.

Stel je voor: je wordt ziek, je gaat naar je huisarts, je gaat naar het ziekenhuis. Dan mag je niet zo lang meer blijven tegenwoordig, dus je gaat weer terug. En dan gaan heel veel mensen en organisaties zich met jou bemoeien.

Dat houdt in dat ze allemaal ketens zijn – de buurtzorg, de huisarts, de poli’s en dergelijke – en die moeten heel goed met elkaar kunnen communiceren om te zorgen dat je de juiste medicijnen krijgt, dat ze snappen wat er met je aan de hand is. Dus het communicatieplatform is echt een must.

En wat is uw rol of de rol van uw bedrijf daarin?

Wij leveren een volledig platform van communiceren om ervoor te zorgen dat we het bereikbaarheidsprobleem oplossen, dat we elkaar daarna makkelijk kunnen vinden en met elkaar kunnen samenwerken en data kunnen uitwisselen met elkaar.

Dus als iemand van de thuiszorg zou komen bij een patiënt en die zegt: “Hé, ik zie een paar medicijnen niet. Heeft de patiënt ze genomen of niet, hoe zit het?”, dat je in feite heel makkelijk met de huisarts, de zorgverzekeraar en dergelijke kunt communiceren om te zien hoe het zit.

Een technisch voorbeeld daarvan is een bot. Die praat met jou door middel van elektronica: een MedAssistant. Dan zeg je bijvoorbeeld “Dit is de patiënt, wat weten we van hem?” en dan krijg ik uit het medische ECD of EPD alle gegevens, inclusief de medische omgeving van die mevrouw en dan kan ik meteen zien: “Dit is goed, want de huisarts heeft dat medicijn weggehaald, dat hoeft niet meer”.

Wat verwacht u van de toekomst van mobile health?

De toekomst zal nog veel groter worden dan wat we nu al doen. Maar we zijn met elkaar al op de goede weg. Er zit alleen nog heel veel adoptie; gebruiksgemak bij de klant en de gebruiker zelf. Je zult zien dat video en dat soort mobiele omgevingen van alles naar alles een enorme vlucht gaat nemen.

Neem het voorbeeld van een dierbare die misschien MS heeft. Dan zou het toch fijn zijn – als het mijn vrouw betreft – dat ik gewoon vanaf thuis of mijn werk heel even kan kijken of het goed gaat, of ik iets moet gaan doen en al dat soort zaken. En dat dat hetzelfde platform is natuurlijk, waarbij ik als het niet goed zou gaan, meteen de buurtzorg, de thuiszorg, de poli kan informeren en dat we met elkaar kunnen communiceren.

Dus dat gaat een enorme vlucht nemen en dat is denk ik niet meer te stoppen.

Wat is de winst van een congres over mobile health?

Dat houdt in dat het heel goed is om met elkaar de meningen te delen, te netwerken, met potentiële klanten en partners te praten, om te zeggen: “wij hebben het platform dat ik net heb beschreven”… Maar bijvoorbeeld een hartmeter met een sensor die de data naar ons toestuurt, die maken wij niet zelf, maar die zou je dan hier weer kunnen vinden. Dus dan kun je partnerships ontwikkelen van mensen die de juiste componenten hebben, die in elkaar passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024