Toepassingen van eHealth: hoe maak je passende zorg efficiënter?

eHealth heeft verschillende doelen, waaronder de zorg efficiënter maken. Niels Chavannes, huisarts, hoogleraar eHealth-toepassingen in population health management en oprichter van NeLL (National eHealth Living Lab) en het WeLL (World eHealth Living Lab), doet hier onderzoek naar. Hij ziet in zijn studies dat de meeste winst te boeken is bij zorgpaden waarbij het aantal controles vaststaat. Hoe kan eHealth de zorg efficiënter maken door controles anders in te richten? Je leest het in deze blog.

De tijd van arts én patiënt is kostbaar

Niels is als oprichter van het NeLL en WeLL druk bezig met meer dan 90 studies naar verschillende ziektebeelden. De resultaten van een aantal van deze studies laten zien dat er tijdwinst te boeken is voor zowel arts als patiënt bij de invulling van standaardcontroles. Het is standaard om bij een hartinfarct vier controles in het ziekenhuis te plannen in het jaar na de operatie. Een kritische blik hierop én gesprekken met cardiologen, verpleegkundigen en patiënten tonen dat maar twee van de controles essentieel face-to-face zijn. De controle vlak na de operatie en de laatste controle een jaar later. De twee controles daartussen zijn doorgaans routine, vaak ter geruststelling van de patiënt. Deze controles kunnen door middel van eHealth digitaal.

Tijd besparen met behulp van eHealth-toepassingen

eHealth stelt de arts en patiënt in staat om de controles digitaal te organiseren. De cardioloog hoeft er zelfs helemaal geen tijd aan te besteden, want een goed opgeleide verpleegkundige kan het uitvoeren. Digitale ontmoetingen besparen dus tijd, waardoor er meer tijd is voor passende zorg. De toepassing in de cardiologie is een voorbeeld, uit ander onderzoek binnen NeLL en WeLL blijkt dat het veel breder in te zetten is. Je denkt hierbij aan mensen met chronische darmziekten, diabetes of zelfs longkanker. Digitale ontmoetingen zijn namelijk voordelig voor zowel arts als patiënt.

De voordelen van digitale ontmoetingen voor de arts

Tijdbesparing is voor de cardioloog een van de voordelen van eHealth. Hij of zij kan hierdoor meer tijd besteden aan dringende zorg. Een ander voordeel is het nieuwe takenpakket van de verpleegkundige die de gesprekken uitvoert. Een nieuwe invulling van het beroep is vaak welkom en leidt tot meer werkplezier. Dankzij de lagere werkdruk en het hogere werkplezier is het dus ook een oplossing voor de capaciteitsproblemen in de zorg. Daarnaast heeft de verpleegkundige meer gegevens tot zijn of haar beschikking, omdat de patiënt wearables mee naar huis krijgt. Je hebt dus veel meer metingen, die een beter zicht geven op de werkelijke situatie van de patiënt.

De voordelen voor de patiënt

Niet alleen de arts bespaart tijd door digitale ontmoetingen, de patiënt ook. Hij of zij hoeft niet nodeloos naar het ziekenhuis te komen, maar zit met een kop koffie achter een scherm. De ontspannen setting maakt het mogelijk om te praten over zaken die de patiënt écht raken. Je denkt hierbij aan wanneer je jouw rijbewijs terugkrijgt na een hartinfarct, wanneer je weer mag sporten of weer seks kan hebben. Deze vragen komen vaak niet aan bod tijdens een gesprek met een drukbezette arts in een beangstigend ziekenhuis. Daarnaast is de mogelijkheid van ontmoetingen op afstand fijner als je een ernstige ziekte hebt. De reis naar een ziekenhuis kan een flinke drempel zijn als je kwetsbaar bent. eHealth maakt zorg dus eigenlijk warmer. De wearables maken zorg op afstand daarnaast leuker voor patiënten. De patiënt verricht zelf metingen, waardoor je zelfredzaamheid en probleemeigenaarschap creëert. De patiënt is hierdoor niet passief meer, maar een actieve burger die verantwoordelijkheid draagt voor de monitoring van de ziekte.

Onderwijs als belangrijke implementatiefactor

Ondanks dat eHealth-toepassingen voordelen bieden voor zowel zorgverlener als patiënt, is implementatie soms lastig. Ict-systemen ‘praten’ niet altijd met elkaar en werken met eHealth-toepassingen is geen structureel onderdeel binnen de beroepsopleidingen. We leiden de toekomstige zorgprofessionals op een traditionele manier op, terwijl de praktijk verandert en ze al vroeg moeten omgaan met de nieuwe manier van zorgen. Binnen zowel NeLL als WeLL wordt onderwijs ontwikkeld om de huidige professionals te leren omgaan met de nieuwe manier van werken. Daarnaast kijken we ook hoe werken met eHealth in de verschillende opleidingscurricula een vaste plaats kan krijgen.

De resultaten van deze aanpak

Het NeLL schat dat ongeveer 30 tot 50 procent van alle ontmoetingen digitaal kan bij een heleboel zorgpaden voor chronisch zieken. Het vervangt natuurlijk niet alle ontmoetingen, want je moet nou eenmaal lichamelijk onderzoek doen en ook bij acute verslechtering is face-to-face onvervangbaar. Binnen het LUMC zijn 26 zorgpaden hybride gemaakt, waardoor ze nu ongeveer 1.500 mensen via eHealth onder controle hebben. 85% van de patiënten waardeert het enorm omdat zorg eindelijk makkelijker wordt gemaakt voor patiënten. Digitale ontmoetingen werken dus om allerlei redenen niet voor 15% van de patiënten, daarom moet er altijd ruimte zijn voor personalisatie van het traject.

Meer weten over eHealth?

Wil jij meer weten over NeLL, WeLL en de onderzoeken die zij uitvoeren? Bezoek dan de 11e editie van het Mobile Healthcare congres van SBO! Niels Chavannes spreekt hier over de toekomst van de zorg en de rol van eHealth-toepassingen hierin. Jij bent door jouw bezoek klaar voor de digitale zorgtransformatie!

Schrijf je in

Jouw bezoek aan het congres is volledig gratis, dus meld je direct aan! Het is een onmisbaar jaarlijks evenement over digitale zorginnovaties en eHealth. Schrijf je nu in voor het congres op 3 oktober 2022 in de Jaarbeurs in Utrecht!

Eerder verschenen in de Nieuwsbrief Zorg & Innovatie

Een reactie op “Toepassingen van eHealth: hoe maak je passende zorg efficiënter?

  1. Tenzinger zegt:

    Wat een tijdsbesparing kan technologie veroorzaken zeg! Ik vind ook dat technologie goed z’n werkt doet in de zorg, neem bijvoorbeeld het ecd ouderenzorg. Door dat soort initiatieven kan er veel meer tijd gaan naar de patiënt in plaats van die hele administratieve sleur.
    Mooie blog!

    Groetjes,
    Carla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024